tirsdag 24. september 2013

Genanse og verdighet - Dag Solstad


Oppgave 1:
I et intervju sier Dag Solstad:
«Visst skal de kjede seg! Det skulle bare mangle om de ikke kjedet seg når kulturarven ble gjennomgått. Det hadde ikke vært mye til kulturarv hvis det ypperste vi hadde innen litteratur fullt ut ble forstått og verdsatt av 18 år gamle, umodne mennesker, med banale såpeoperadrømmer i hodet. Skal man strebe mot landets høyeste allmennutdannelse, kreves det blant annet at man setter seg inn i Ibsens diktning, siden Ibsen altså var norsk, og det skal være kjedelig! Her har det forresten skjedd en kolossal forflatning. I dag har man ikke engang vett til å skamme seg hvis man ikke forstår seg på Ibsen.»
(Skolefokus nr. 4 1995).

Jeg er egentlig litt enig i det Dag Solstad skriver. Det er veldig vanskelig å sette seg inn i kulturarven og i det Ibsen skriver i diktene sine. Det er klart det er mye som en må forstå seg på. Det er vanskelig å få med seg handlingene i diktene hans fordi det er så mange gammeldagse ord og begreper for oss ungdommen i dag. Jeg tenker hvis man som person virkelig skal lære seg det, så må man være innstilt og motivert til det. Ofte så hører man rykter om at det er kjedelig og da får man med en gang feil innstilling. Ved siden av, så vil jeg tørre å påstå at uansett hvor gammel man er, så blir man aldri moden nok for Ibsen.


Oppgave 2:
Er Elias Rukla en typisk lærer i videregående skole i dag? Begrunn svaret ditt.
Nei, jeg vil ikke si at Elias Rukla er en typisk videregående skole lærer i dag. Det som ble beskrevet i boka får jeg ikke helt til å stemme med hvordan ting er på skolene i dag. Elias Rukla drakk seg som oftest full hver kveld, og kom bakrus på skolen dagen etter da han skulle undervise. Måten han oppfører seg på både i nærheten av elevene sine og kolleger gjør med en gang at vi forstår at han ikke er en hverdagslig lærer i dag. Han går lett ut av kontroll og virker ikke helt som han klarer å være seg selv i nærheten av verken elevene eller kolleger.

Jeg føler at han ikke klarer å formidle sine kunnskaper videre til elevene sine på en måte slik at de er villige til lære noe og følge med. Han bruker en mer gamledags metode som ble brukt i den tiden han var lærer og underviste. Det gjorde at det kanskje ble vanskeligere for elevene å følge med og lære. Lærerne i dag vil jeg si har mer oversikt over hvordan de skal undervise elvene sine. De har flere kunnskaper om hvordan de skal få elevene til å bli mer interessant i skolegangen. I tillegg tror jeg alle lærerne har det veldig hyggelig sammen i frikvarteret på skolen i dag,  enn hva vi fikk innblikk av i boka.




Oppgave 3:
Noen har karakterisert Eva Linde som «sleeping beauty». Er du enig i det? Er hun typisk for norske jenter i dag? 
Ja, jeg kan si meg enig i at Eva Linde passer tittelen «sleeping beauty» som beskrevet i boka. Det passer beskrivelsene veldig ettersom det er hva vi får innblikk av henne i boka. Hun sover for det meste, og det kan jeg faktisk si meg enig i at jeg kjenner igjen oss norske jenter. Samtidig synes jeg ikke helt at hun er typisk for norske jenter i dag. Hun blir beskrevet som nydelig og perfekt dame, men jeg forbinder henne mer som innadvendt og har vanskelig for å utdype følelsene sine og åpne seg som person for Elias Rukla om sitt tidligere liv. Det at hun er så vakker og får lange blikk på gaten, forbinder jeg med henne at hun ikke er særlig interessert. Hun er kanskje ikke like utadvendt som vi kanskje får i tankene etter å ha lest boka.


Oppgave 4:
Corneliussen er utdannet i filosofi og kan sannsynlig vis gjøre en bra karriere på universitetet. I stedet reiser han til New York og begynner i media og reklamebransjen. En lærer er en som formidler kultur og kunnskap. Film og reklame formidler også kultur og kunnskap. Hva tror du du lærer mest av: Lese Ibsen eller se film og TV? Er det nødvendig å gjøre begge deler for å bli et godt utdannet menneske i dag?


Jeg mener det er nødvendig for oss elever både med å lese om Ibsen og se på tv og film, (selv om jeg selv lærer best ved å se på tv og film). For å få et mest mulig bredest grunnlag om den moderne tid i dag og fortiden. Jeg mener man får kunnskaper av begge deler, og det er veldig viktig med variasjon i undervisningen. For mye teori kan gjøre det kjedelig for elevene på skolen, mens med for mye av det gode (film og tv) kan gjøre elevene ufokusert i lengden, så jeg tror derfor det er viktig å variere i undervisningen uansett for å få tak i de ulike kunnskapene og godene for å få en bra utdanning som mulig. Det handler ikke bare om hva du lærer, men også av egne kunnskaper og erfaringer for å få en god utdanning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar